marți, 17 septembrie 2013

A început afacerea la propria masă din sufragerie și a câștigat 174 milioane dolari

Am vizionat un reportaj la televiziunea BBC News, al cărui subiect m-a impresionat in mod plăcut. Este vorba despre ambitia unui om obisnuit care a reusit in viață prin observatie atentă, prin muncă, modestie, tenacitate si inovatie.

Din zilele cand invata la școală, Sanjeev Bikhchandani a stiut ce nu va face in viață: in nici un caz o carieră de angajat la o firmă. Ceea ce este ironic pentru un om care a ajutat milioane de indieni să îsi găsească locuri de muncă.

Sanjeev este acum cel mai de succes întreprinzator digital din India, detinand cel mai de succes site de locuri de muncă din țară, un model care a inspirat multe alte site-uri de angajări.

Sanjeev a invatat la un liceu de inginerie din India, dar s-a mutat la un liceu economic, pentru că durata de scolarizare era mai mică la acesta din urma.

Dupa terminarea liceului, el s-a alăturat unei companii multinaționale. Doi ani mai târziu, a renuntat la jobul de la respectiva companie.

Tatăl său era doctor de familie intr-un un cartier din clasa de mijloc si avea o pregatire la o unitate de invatamant publica, ceea ce îi asigurase un loc de muncă. Dar Sanjeev nu a urmat sfaturile tatalui sau, ci a înființat o afacere la propria masa de sufragerie, pe un calculator, înainte de a avea propriul său birou.


Astăzi, Info Edge este cea mai profitabila afacere web din India. Cu 2.500 de angajați, site-ul său naukri.com ( care înseamnă " locuri de muncă " în hindi ), precum și alte site-uri din nișa imobiliare, căsătorie și educație sunt in topul celor mai accesate. Cota sa de 34 % din aceste site-uri valoreaza peste 11 miliarde de rupii ( 174 milioane dolari ).

Sanjeev spune că afacerile de succes sunt bazate pe cunoasterea profundă a nevoilor clientilor.

Despre aceasta spune ca si-a dat seama la compania multinațională unde a lucrat, cand observase colegii citind reviste si ziare, dar incepand cu ultima pagină.

"Erau multe pagini de anunțuri de locuri de muncă si de propuneri de afaceri la sfarsitul revistelor si ziarelor", spune Sanjeev ." Aceste anunturi era mai citite decât știrile si alte subiecte sau dezbateri."

Ideea mijlocului de dezvoltare a afacerii i-a venit la o expoziție din Delhi, în 1996 .

"Am văzut un stand mic cu semnul "WWW". Am fost neincrezator: " E vorba despre e-mail, mi-am spus. Neinteresant. Cine sta sa trimita sau sa primeasca emailuri?"

Apoi furnizorul care oferea serviciul de e-mail i-a arătat o cautare pe internet. "A intrat pe Yahoo și căutat despre India. Si mi-a confirmat ca se pot cauta si anunturi cu locuri de munca, dar nu prea gaseste acum."

Sanjeev a lansat site-ul Naukri.com in martie 1997. Fratele său, profesor in California, l-a ajutat lunar cu 25 dolari, taxa lunară pentru găzduirea siteului pe un server web.

Si au inceput sa apara si banii. De la venituri de 240.000 de rupii in primul an, suma a crescut de șapte ori în anul urmator. A fost uimitor", spune Sanjeev. "M-am oprit din orice altceva faceam și m-am concentrat pe Naukri.com."

Site-ul posta la inceput anunturi cu locuri de muncă din ziare. Oamenii au început să mearga la firme, spunand angajatorilor: "Am citit despre locuri de muncă la dvs. pe Naukri.com".

"Managerii de resurse umane au început să mă sune", isi aminteste Sanjeev, care le-a facut oferta să posteze anunturi cu locuri de muncă pentru 350 de rupii ( 5.55 dolari / anuntul) sau anunturi nelimitate pentru 6.000 de rupii / an (95 dolari ). Și au început să plătească.

Sanjeev a evitat câțiva ani sa primeasca bani de la investitori, lucrând cu fonduri proprii. "În 1999, am început să primesc telefoane de la investitori care imi spuneau: Vrem sî investim in tine banii nostri. Am fost uimit", mai povesteste Sanjeev.

La început, el a refuzat. Apoi a venit concurența, ajutata de fonduri nerambursabile. "Costul de campanie publicitara de lansare a concurentei a fost de două ori cifra mea de afaceri anuală. Jocul s-a schimbat. Puteam fi exterminat din lumea web. Ne-am dus înapoi la investitori."

Info Edge a inregistrat pierderi timp de doi ani după aceea. "Pierderile erau stiute dinainte. Erau planificate. Apoi am am crescut veritginos, la o cifra de afaceri mult mai mare. Am crescut de 30 de ori în trei ani, iar de atunci facem mereu profit.

Sanjeev a convins si pe altii să renunțe la locurile de muncă din companii multinaționale și să i se alăture. " Oamenii vin dacă ei cred în tine", spune Sanjeev.


"Îmi place vorbesc cu tinerii întreprinzători. Ei au idei noi și sunt de cele mai multe ori mai deștepti decât mine, așa că am învățat lucruri utile de la ei. Uneori, pot și eu să-i ajut."

La sfârșitul discutiei de o oră, reporterul BBC si-a dat seama ca de fapt cele mai folosite cuvinte de Sanjeev nu erau printre cele prea preferate de oamenii de afaceri: inovație, investitie in afacere si nu in placerile proprii, creștere, muncă.

Întreprinzatorul digital de top din India ramane modest. El a a schimbat vechiul său autoturism Opel Astra cu o Honda Accord de abia de cativa ani și locuieste într -un apartament compact, dar confortabil. Insa a investit in sediul comapanie sale Info Edge, care are 8 etaje, dar cu mobilier la fel de modest, insă perfect functional.

La intrebarea reporterului BBC daca a avut temeri ca va da gres, Sanjeev i-a raspuns: " Teama de eșec este bună. Te tine in picioare, te face sa lucrezi mai mult pentru a reuși. Iar dacă nu ai reusit intr-unul din proiecte, poti incerca din nou."

Intrebat daca totuși, cand au existat probleme, nu a simtit nevoia sa renunte, Sanjeev a raspuns:

"Nu ești cu adevarat om de afaceri până nu dai o dată greș. Si râmâi om de afaceri, atâta timp cât nu renunți. Atâta timp cât esti în ring, dar incă nu ai reușit să invingi, luptă cu toate puterile. Daca iti place ce faci si vrei sa castigi, vei invinge!"


Un comentariu despre subiectul „A început afacerea la propria masă din sufragerie și a câștigat 174 milioane dolari ”:
Laurentiu

Este foarte exemplificativ articolul, un model de intreprinzator demn de urmat. E cert ca a avut sansa de a intra pe o piata neexploatata, la inceputurile internetului, intr-o țară cu populatie imensă, dar curajul si munca acestui om sunt de apreciat si de urmat ! Nu ca in Romania, unde mare parte din oamenii de afaceri sunt obisnuiti cu tunuri, cheltuie apoi banii pe masini de lux si vile cu piscine si apoi fac foamea. Cheia succesului este munca, munca si iar munca! Pare greu, asa e ?

Trimiteți un comentariu

☑ Comentariile conforme cu regulile comunității vor fi aprobate în maxim 10 ore.

Top 5 articole în ultimele 7 zile